Schrijver: J.D. Salinger
Uitgekomen in: 1951
Blz: 192
There
is no discription on the back! Maar dat heeft dit boek ook niet echt nodig,
want er is niet veel aan plot om uit te leggen. Onze protagonist, Holden
Caulfield, blikt terug op een tijd in zijn zestiende levensjaar (de ‘verteller’
is niet veel verder, Holden is dan zeventien), die hem langzaam maar zeker
verandert.
Een
van de eerste dingen die mij opvielen toen ik begon met dit boek, was de manier
van schrijven. Veel boeken tegenwoordig zijn heel erg in-your-face geschreven,
met veel grooootste scènes en grand
gestures, levensomvattende beslissingen e.d e.d.. Dat was dit absoluut
niet. Eigenlijk is het een simpel verhaal, niet eens echt een verhaal, je volgt
Holden alleen maar terwijl hij een paar dagen door verschillende plaatsen
rondzwerft, waaronder New York, zijn thuis en de kostschool (waar hij besluit
niet meer terug te komen). Het is net een soort maalstroom van gedachten en
gebeurtenissen, waardoor je veel te weten komt over de manier waarop Holden
tegen de wereld, de mensen om hem heen en ook zichzelf aankijkt.
Holden
heeft moeite met iets waarmee veel mensen kampen: verandering. Op sommige
punten lijkt hij heel volwassen, bijvoorbeeld als je hem vergelijkt met zijn
medestudenten, die hij ‘phony’ noemt; veel mensen zijn nep en weten niet wat
belangrijk is en lopen maar met een cirkeltje om hun doel heen (ik
para-para-parafraseer). Op dat gebied is Holden vrij volwassen in zijn hoofd,
maar dan is hij aan de andere kant ook weer zo kinderlijk.. Hij liegt alles bij
elkaar wat los en vast zit, verzint de meest fantastische verhalen, hij kan
niet aannemen dat mensen veranderen, zoals zijn jeugdvriendinnetje Jane, die
hij nu niet los kan zien van het meisje dat ze was, in plaats van de jonge
vrouw die ze wordt. Hij heeft wel weet van veel dingen, maar heeft er geen
ervaring mee, zodat hij er eigenlijk toch niet zoveel van weet. Neem
bijvoorbeeld seks; hij zegt dat hij hier veel over praat en denkt (het is geen
vies boek hoor), maar het komt erop neer dat hij het nog niet heeft gedaan. Die
overgang en beslissing is een symbool van een grotere verandering, het verschil
tussen kind en volwassen zijn. Dit is iets wat hij eigenlijk niet los wil
laten, Holden wil dat alles een beetje hetzelfde blijft. Maar natuurlijk leert
hij wel wat levenslessen en eindigt hij op een andere noot dan waarop hij
begon.
Het
klinkt allemaal een beetje zwaar zo, maar dat was echt totaal niet. Ik zit nu
ook meer met deze ideeen in mijn hoofd omdat ik het crashcourse filmpje over Catcher heb gekeken dan dat ik hiermee bezig was
tijdens het lezen. Het leest makkelijk weg en ondanks dat er niet echt een plot
in zit, wordt het boek toch niet saai. Ik kan ook niet zeggen dat dit was omdat
ik Holden zo’n geweldig personage was, waar ik veel mee meeleefde, want dat was
niet zo extreem. Het boek heeft gewoon iets, bepaalde punten zullen voor
iedereen wel een beetje herkenbaar zijn, het is goed voor te stellen dat Holden
een normale tiener is (al dacht ik door de onderwerpen waar hij telkens over
begon en zijn manier van praten wel dat hij een beetje sociaal gestoord was,
maybe it’s just me).
Ik
vond het een goed boek, maar het heeft niet zoveel indruk op me gemaakt als dat
het bij sommige mensen doet. Dit is wel een goed verhaal voor jongvolwassenen,
als je ook nog een beetje om die transitie van kind/volwassene heenzweeft. Het
is herkenbaar, of je nu wel of niet een soortgelijke tijd als Holden doormaakt.
En natuurlijk is het een van dé Amerikaanse klassiekers, dus dat is ook al een
reden om het te lezen.
Om een
lang verhaal kort te maken; van dit boek lezen word je niet slechter, en het
kan zomaar zijn dat je iets leert, over jezelf of over anderen. Dus heb je ‘m
in je kast liggen; laat hem niet tot in de eeuwigheid verstoffen!
De
rating is een beetje moeilijk voor mij, maar ik ga voor de 3.5/5. Misschien dat een toekomstige reread nog een beetje
waardering erboven op kan scheppen.
So long,
J.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten